Berbagi Ilmu Dan Pengalaman Melalui Blog. ( It's My Imagination and My Creativity ).

iklan banner
iklan banner

Asal Ilmu Tabib Melayu (i) Engku Haji Daud dan nilai - nilai yang terkandung

Asal Ilmu Tabib Melayu (i) Engku Haji Daud

Bismillahir rahmani rahim,
Alhamdulillahi Wahdah wa shalallahu ala saydina muhammad wa ala alihi wa shahbihi wa salam.


          ADAPUN kemudian dari pada itu inilah suatu risalat pada menyatakan mengetahui asal ilmu tabib dan mengetahui manusia dari pada panas atau sejuk.Sebermula telah berkata hulama bahwa Allah subhana wa ta’ala menjadikan dia akan dunia ini dan barang yang di dalamnya itu dari pada empat perkara dinamai akan di empat anasir yaitu pertama angin kedua api ketiga air dan keempat tanah. Maka angin itu sejuk dari api atau panas. Air itu besar dan tanah itu kering.
          Maka disusun jasad anak adam dari pada empat itu bercampur dan di namai akan dia empat thabi’at. Pertama al-syafrawi yakni sakit madu dan tabiatnya itu panas kering yang jadi dari pada asal api dan tempatnya itu di empedu.Kedua al-syudawi yakni sakit pitam dan tabiatnyasejuk kering yang jadi dari pada asal tempatnya itu di limpa. Ketiga al-balghami yakni sakit balgham lendir tabiatnya itu sejuk basah yang jadi dari pada asal air tempatnya itu di paru-paru. Keempat al-dawami yakni sakit darah tabiatnya itu panas basah jadi dari pada asal angin dan tempatnya itu di hati.
          Maka daripada bercampur yang empat itulah yang menolong jasad anak Adam itu dan dengan dialah yang menetapkan jasad dari pada yang membaikkan pada jasad yang membinasakan dia dengan qudrat Allah Ta’ala.
          Syahdan maka apabila terlebih satu daripada yang empat itu atas jasad manusia atau kurang maka itulah menjadi penyakit.Dan apabila bersamaan keempatnya itu menjadi sehat adanya.
Maka apabila terlebih atau kurnag salah satu daripada yang mpat itu maka hendaklah di bicarakan obat yang berlawanan bagi yang lebih itu.Misalnya lebih itu panas maka beri lawan sejuk.Dan jika lebih itu sejuk maka beri lawannya yang panas. Dan jika lebih itu sejuk maka beri pula lawannya yang panas supaya bersamaan keempatnya itu.
          Sebermula kata ahli tabib adapun jalan mengetahui tabiat penyakit itu beberapa perkara. Setengah dari padanya dilihat kepada warna tubuhnya atau perangainya dan setengah lihat kepada kelakuan penyakitnya itu dan setengah daripadanya diajamah nadinya yaitu terlebih sukar bicaranya lagi akan tersebut dalam pasal yang keempat.
          Bermula dengan alamat yang galib bagi yang mempunyai tabiat syafrawi yaitu tiada kurus dan tiada gemuk, sederhana tubuhnya dan warnanya kuning. Dan yang empunya tabiat syudawi itu kurus lagi panjang dan keras segala tulangnya dan matanya sangat hitam. Dan yang mempunyai tabiat balghami itu tubuhnya gembur dan tulangnya nipis dan kendur kulitnya dan warna putih. Dan yang mempunyai tabiat dawami itu tubuhnya tambung gemuknya dan kencang kulitnya dan matanya merah,bulu kening dan bulu matanya panjang. Sebermula jika rambutnya tebal lagi ikal dan hitam dan sangat berbau tubuhnya dan bersegera-segera geraknya dan sedikit tidurnya kuras kuat dan berani hatinya kurnag malunya maka segala yabg tersebut itu alamat panas tabiatnya. Sebermula jika rambutnya merah serta kejur, tiada sangat tebal dan tiada berbau tubuhnya dan lemah lembut geraknya dan sangat tidurnya ,lemah lembut tubuhnya dan penakut hatinya dan pemalu maka segala yang tersebut itu alamat sejuk tabiatnya. Wallahualam
           Pasal yang kedua. Pada menyatakan melihat pada kelakuan penyakit.Sebermula hanya nyata daripada penyakit syafrawi itu di perolehnya sakit kepala dan sedikit tidurnya,dan bergeraklah segala uratnya dan panas kulitnya maka apabila bertambah-tambah atau yang demikian itu maka jadi membawa kepada sakit seperti demam sehari sembuh sehari sakit itu berubah kuning warnanya dan penyakit bengkak-bengkak dan buah matanya. Sebermula yang nyata daripada penyakit dawami itu di perolehnya da’ib bahan dan sangat dahaga dan sedikit tidurnya dan kering muka dan kepala dan penyakit gugur rambut dan terkupas kulit ini dan pucat muka, panu dan kudis tambah daging demam yang tiada ketika dan tiada tahu berkata dan kemasukan syaitan dan kabur mata dan batuk kering dan penyakit besar yaitu penyakit nauzubillahi minha.
           Sebermula yang nyata daripada penyakit balghami itu diperolehnya lemah segalanya sendi-sendi dan berat segala anggota dan demam berturut-turut dan sukar beranak kepada perempuan dan putih pada mata dan belakang dan mati sebelah anggota dan kudis dan batuk yang basah dan lupakan diri.

NILAI-NILAI YANG TERKANDUNG :
       #Nilai Pendidikan
Adapun kemudian dari pada itu inilah suatu risalat pada menyatakan mengetahui asal ilmu tajib dan mengetahui manusia dari pada panas atau sejuk.

      #Nilai Agama
•    Bismillahir rahmani rahim,
Alhamdulillahi Wahdah wa shalallahu ala saydina muhammad wa ala alihi wa shahbihi wa salam.
•    Sebermula berkata hulahma bahwa Allah SWT.menjadikan dia akan dunia ini dan barang yang didalamnya itu dari pada empat perkara dinamai akan dia empat anasir yaitu pertama angin kedua api ketiga air dan keempat tanah.

#Nilai Sosial
•    Maka dari itu pada bercampur yang empat itulah yang menolong  jasad ahad anak Adam  itu dan dengan dialah yang menetapkan jasad dari pada yang membaikkan  pada jasad yang membinasakan dia dengan qudrat Allah ta’ala.

#Nilai Estetika
•    Bermula dengan alamat yang gaib bagi yang mempunyai tabiat syafrawi yaitu tiada kurus dan tiada gemuk, sederhana tubuhnya dan warnanya kuning. Dan empu tabiat syudawi itu kurus  lagi panjang  dan keras segala tulangnya  dan matanya sangat hitam  dan dia mempunyai  tabiat balgamahi itu tubuhnya  gembur dan tulangnya tipis dan kendur kulitnya dan warnanya putih.
0 Comments